Gmina Daleszyce otrzymała blisko 1,4 miliona złotych dofinansowania z Rządowego Funduszu Przewozów Autobusowych na utrzymanie czterech linii autobusowych o łącznej długości 163 kilometrów. Linie te obsługują trasy: Sieraków – Niestachów (Kielce), Trzemosna – Marzysz – Suków (Kielce), Widełki – Słopiec (Kielce) oraz Borków – Daleszyce – Kranów (Kielce).

Dofinansowanie wyniesie łącznie 1 milion 349 tysięcy 93 złote 70 groszy. Umowę na dofinansowanie podpisał burmistrz Dariusz Meresiński wraz ze skarbnik gminy Iloną Piwowarską z wojewodą świętokrzyskim Józefem Brykiem.

- Zależało nam na utrzymaniu linii autobusowych na terenie gminy Daleszyce. Z każdej z nich korzystają mieszkańcy. Dzięki podjętym wcześniej wysiłkom te linie działały już od jakiegoś czasu, a dziś oficjalnie otrzymały zewnętrzne dofinansowanie, co nas niezmiernie cieszy. Oznacza to, że w dalszym ciągu będą one obsługiwane bez zakłóceń. Z pewnością ułatwi to niezmotoryzowanym mieszkańcom przemieszczanie się - podsumował burmistrz Dariusz Meresiński

Dzięki tym środkom linie autobusowe będą nadal funkcjonować, zapewniając mieszkańcom dostęp do komunikacji publicznej i przeciwdziałając wykluczeniu komunikacyjnemu w regionie. Usprawni to również podróżowanie po gminie Daleszyce oraz do stolicy naszego województwa.

turniej osp logotypy

Urząd Miasta i Gminy w Daleszycach we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Medycyny Pracy w Kielcach w partnerstwie ze Świętokrzyskim Centrum Onkologii przystąpił do Projektu Profilaktyka Świętokrzyskich Pracowników w wieku 45+ zatrudnionych w samorządzie oraz jednostkach mu podległych, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Celem inicjatywy jest promowanie zdrowego stylu życia, wczesne wykrywanie chorób oraz poprawa kondycji zdrowotnej uczestników.

Głównym celem projektu jest ochrona zdrowia i wydłużenie aktywności zawodowej poprzez przeprowadzenie kompleksowych działań edukacyjno-zdrowotnych przeciwdziałających opuszczaniu rynku pracy przez osoby w wieku 45+.

Burmistrz Miasta i Gminy Daleszyce Dariusz Meresiński, serdecznie zachęca wszystkich pracowników spełniających kryteria do wzięcia udziału w projekcie.

- Zachowanie zdrowia i sprawności to jeden z najważniejszych aspektów naszego życia, szczególnie po 45 roku życia. Dzięki temu projektowi możemy skorzystać z badań profilaktycznych i profesjonalnej opieki zdrowotnej, które mogą zapobiec poważnym schorzeniom. Gorąco zachęcam Państwa do udziału – zadbajmy wspólnie o nasze zdrowie! – podkreśla Burmistrz  

Przystąpienie Gminy Daleszyce do projektu 45+ to kolejny krok w kierunku budowania świadomej i zdrowej społeczności. Dzięki wsparciu funduszy unijnych mieszkańcy mają możliwość skorzystania z nowoczesnych programów profilaktycznych, które pomagają zadbać o zdrowie i lepsze samopoczucie.

Informacje o projekcie oraz formularze uczestnictwa są pod adresem: https://projekt.womp.com.pl/

Nie przegap tej szansy na poprawę swojego zdrowia! Projekt to doskonała okazja, by zadbać o siebie i swoje przyszłe lata w zdrowej kondycji.

Na sesji Rady Miejskiej w Daleszycach w dniu 28 listopada radni podjęli szereg uchwał, m.in. w sprawie ustalenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także wysokości podatków.

Radni zdecydowali o nowej wysokości miesięcznej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Daleszyce. Od 1 stycznia 2025 r. mieszkaniec, który wskazał w deklaracji, że posiada kompostownik i kompostuje bioodpady, zapłaci 24 złote od osoby. Należy pamiętać, że osoby, które zadeklarowały kompostowanie bioodpadów, nie wystawiają tych odpadów, ponieważ firma nie będzie takich odpadów odbierać. Stawka dla osób niekompostujących bioodpadów wynosić będzie 34 zł od jednego mieszkańca. Podwyższona stawka opłaty, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, wynosi 68 zł miesięcznie od każdego mieszkańca.

Podstawowym założeniem nowej uchwały było dostosowanie systemu opłat do aktualnej sytuacji gospodarczej oraz wzrost kosztów związanych z transportem i przetwarzaniem odpadów. Czynniki takie jak inflacja, podwyżki cen paliwa oraz rosnące koszty pracy wpływają na pełny etap procesu gospodarowania odpadami, począwszy od zbiórki, przez transport, aż po końcowe zagospodarowanie.

Podczas obrad przedstawiono również analizę kosztów, która pokazała, że dotychczasowe stawki nie wystarczają na pokrycie rzeczywistych wydatków gminy związanych z realizacją tych usług.
W związku z tym pojawiła się konieczność ich podwyższenia. W przeprowadzonej dyskusji podkreślono również znaczenie edukacji mieszkańców w zakresie odpowiedniego segregowania odpadów, co może znacząco obniżyć koszty ich przetwarzania.

Jednocześnie radni podjęli uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy Daleszyce, które obowiązywać będą w roku 2025. Niniejsze stawki reguluje Uchwała nr XV/85/2024 Rady Miejskiej w Daleszycach z dnia 28  listopada 2024 roku. W poniższej tabeli przedstawiamy stawki proponowane przez Ministerstwo Finansów oraz te, które zostały uchwalone przez Radę Miejską.

Lp.

Nazwa

Stawki na 2025 rok zgodne z propozycją Ministerstwa Finansów

Stawki podatkowe na 2025 rok uchwalone przez Radę Miejską w Daleszycach

Od gruntów

1.

Związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków
od 1m 2 powierzchni

1,38 zł

1,16 zł

2.

Pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych
od 1 ha powierzchni

6,84 zł

6,66 zł

3.

Pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego

od 1 m2 powierzchni

- letniskowych - 0,73 zł

- pozostałych do 1000 m2- 0,73 zł

- za każdy następny m2 powyżej 1000 m2  - 0,73 zł

0,67 zł

0,49 zł

0,47 zł

Od budynków lub ich części

 

1.

Mieszkalnych
od 1 m2powierzchni użytkowej

1,19 zł

 1,02 zł

2.

Związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
od 1m2powierzchni użytkowej

34,00 zł

 27,56 zł

Kolejny raz w historii Miasta i Gminy Daleszyce budżet przekroczył 100 milionów złotych. Na inwestycje przeznaczono rekordową kwotę 60 milionów złotych. Podczas ostatniego posiedzenia sesji radni Rady Miejskiej w Daleszycach jednogłośnie przyjęli budżet na 2025 rok.

27 grudnia miała miejsce jedna z najważniejszych sesji w roku, czyli sesja budżetowa. Radni jednogłośnie przyjęli rekordowy budżet na 2025 rok. Burmistrz Dariusz Meresiński podkreślał, że zarówno rok poprzedni jak i rok obecny, to bardzo trudny czas dla nas wszystkich. To czas wysokiej inflacji, pomniejszonych realnie dochodów, a także bardzo wysokich kosztów bieżących, co ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie, a także na zwiększenie nakładów realizowanych inwestycji. Dlatego ogromne znaczenie ma zrównoważony budżet, który zapewnia stabilne funkcjonowanie wszystkich jednostek samorządowych, a także obejmuje inwestycje we wszystkich miejscowościach gminy. Zrównoważony rozwój jest kluczowym elementem naszej strategii na nadchodzące lata. Dla mnie, jako burmistrza, priorytetem jest zapewnienie, aby każda inwestycja i każda podjęta decyzja finansowa służyła długoterminowemu dobru naszych mieszkańców. Chcemy rozwijać naszą gminę w sposób, który będzie równomiernie uwzględniał potrzeby wszystkich miejscowości i sołectw, jednocześnie dbając o nasze środowisko naturalne i ekonomiczną stabilność –  mówi burmistrz Dariusz Meresiński.

Projekt uchwały budżetowej na 2025 rok pozytywnie zaopiniowała Regionalna Izba Obrachunkowa. Pozytywne opinie wydały też poszczególne komisje Rady Miejskiej w Daleszycach. Podczas sesji, burmistrz Dariusz Meresiński przybliżył wszystkie zaplanowane wydatki i inwestycje. Jednogłośne przyjęcie przez radnych budżetu zakończone brawami, bez wątpienia było wyrazem uznania dla pracy władz gminy, a także pracowników Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce, biorących udział w tworzeniu budżetu. 

Zgodnie z przyjętym budżetem, dochody Miasta i Gminy Daleszyce na 2025 rok mają wynieść ponad 116 milionów złotych, wydatki ustalono na poziomie ponad 118 milionów złotych. W budżecie zaplanowanych jest inwestycji na kwotę prawie 60 milionów złotych. Jak podkreślano podczas sesji, zadania wchodzące do planu budżetowego wynikają z przedstawionych potrzeb radnych, sołtysów, organizacji pozarządowych i stowarzyszeń, a także samych mieszkańców. - Jestem przekonany, że dzięki bardzo dobrej współpracy z Szanowna Radą, parlamentarzystami ziemi świętokrzyskiej, Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim, ze Starostwem Powiatowym, Powiatowym Zarządem Dróg, Świętokrzyskim Zarządem Dróg, Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska, Państwową Strażą Pożarną, a przede wszystkim przy zrozumieniu i bardzo dobrej współpracy z mieszkańcami naszej gminy – wspólnie zrealizujemy budżet na 2025 rok. – powiedział burmistrz Dariusz Meresiński, dziękując jednocześnie radnym za jednomyślne przyjęcie projektu budżetowego, a także za dotychczasową współpracę. Podziękowania za wkład pracy skierował także do pracowników Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce na czele z panią skarbnik Iloną Piwowarską. - Chciałbym złożyć na ręce pani Skarbnik, podziękowania dla wszystkich pracowników, którzy byli zaangażowani w przygotowanie tego dokumentu, było to ogromne wyzwanie ale wszystko zostało perfekcyjnie wykonane. Pani Skarbnik bardzo dziękuje. - podsumował burmistrz Dariusz Meresiński. Podziękowania skierował również do Pana Sekretarza Piotra Ferensa – za prawidłowe funkcjonowanie jednostki jaką jest Urząd oraz nadzór nad pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Gminy.

W tegorocznym budżecie zabezpieczono ponad 3,2 mln złotych na zadania wodno-kanalizacyjne. Zabezpieczono w nim środki m.in. na opracowanie dokumentacji projektowych: na modernizację ujęcia wody w Niestachowie wraz z budową dwóch pompowni wody, budowę nowej studni w Szczecnie, modernizację ujęcia wody w Słopcu (zadanie dotyczy miejscowości Słopiec, Borków i Trzemosna), modernizację przepompowni w Komórkach, wykonanie dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej w Niestachowie oraz Brzechowie Nowinach, wykonanie dokumentacji projektowej na budowę sieci kanalizacyjnej w Smykowie i Sierakowie, a także modernizacje oczyszczalni ścieków w Marzyszu. W styczniu 2025 złożony zostanie wniosek do PROW (dotyczący zadań wodno-kanalizacyjnych, w miejscach które znajdują się poza obszarem aglomeracji) - są to: budowa sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w Dankowie (druga linia zabudowy),  budowa sieci kanalizacyjnej Daleszyce ulica Świętokrzyska, budowa sieci kanalizacyjnej na odcinku od Daleszyc do Brzechowa oraz na zakup wodomierzy ze zdalnym odczytem – jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ,zadania te zostaną zrealizowane do końca bieżącego roku.

Ponad 1,5 mln złotych zabezpieczonych zostało na zadania drogowe. W ciągu najbliższych miesięcy zostaną opracowane dokumentacje projektowe: na przebudowę drogi powiatowej nr 1429T wraz z budową chodnika w miejscowości Kranów, rozbudowę drogi powiatowej nr 1305T w msc. Cisów wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego, na rozbudowę drogi powiatowej nr 1357T w msc. Marzysz Pierwszy wraz z budową ciągu pieszo – rowerowego, na rozbudowę drogi powiatowej nr 1362T w msc. Suków ul. Dymińska wraz z budową ciągu pieszo – rowerowego, na rozbudowę drogi powiatowej nr 1324T w msc. Smyków wraz z budową ciągu pieszo – rowerowego -etap II, na budowę drogi od ul. Akacjowej w Mójczy do ul. Prostej w Kielcach, na rozbudowę drogi gminnej nr 319042T w msc. Daleszyce ul. 3-go Maja, na rozbudowę drogi gminnej w msc. Marzysz dz. Nr ewid. 195/2, na rozbudowę drogi gminnej nr 319050T w msc. Brzechów polegającej na budowie odwodnienia, na rozbudowę drogi gminnej w msc. Daleszyce ul. Za Ścięgnami, na budowę drogi gminnej KD-D2 dz. Nr ewid. 344/35 w msc. Mójcza, na wykonanie drogi nr 853 i 854/1, obręb Słopiec, na przebudowę drogi dojazdowej do parkingu wraz z odwodnieniem przy SP w Niestachowie, na budowę drogi wewnętrznej wraz z budową oświetlenia ulicznego w msc. Niwy dz. nr ewid. 214/21 i 1160/2, na przebudowę drogi wewnętrznej KDW4 wraz z odwodnieniem w msc. Mójcza, a także na remont i przebudowę drogi powiatowej nr 1322T – Daleszyce ul. Kościuszki, budowę sygnalizacji świetlnej przy SP w Niestachowie, przebudowę polegającą na wykorytowaniu i utwardzeniu tłuczniem drogi nr 348/1 (droga od numeru 7A do 45B)(FS Brzechów), budowę drogi gminnej na działce nr 195/2 w miejscowości Podmarzysz, utwardzenie drogi wewnętrznej nr 238 w msc. Widełki, montaż wyświetlaczy prędkości  przy Szkole Podstawowej w Borkowie, zakup wiat przystankowych w Niestachowie i Smykowie.

Złożono również wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg: na zadanie budowy drogi gminnej w Niwach oraz na dokończenie zadania budowy drogi gminnej Słopiec-Ławy-Niwy – kwota wniosków to ponad 8 milionów złotych.

Wydatki na zadania kubaturowe zabezpieczone zostały na kwotę blisko 14 mln zł. W budżecie znalazły się takie zadania jak: budowa nowej siedziby MGOK wraz z halą sportową, wykonanie dokumentacji projektowej na budowę świetlicy wiejskiej przy OSP Niestachów, wykonanie dokumentacji projektowej na budowę, przebudowę i rozbudowę Domu Parafialnego (Ludowego) w Daleszycach, rozbudowę budynku szkoły Podstawowej w Brzechowie o salę gimnastyczną wraz z  zapleczem sanitarno  – szatniowym, budowę garażu przy OSP Suków, budowę budynku szatniowo-sanitarnego przy boisku sportowym Spartakusa Daleszyce, wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej  przebudowy, nadbudowy i rozbudowy budynku Szkoły Podstawowej w Niestachowie, wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę budynku szkoły podstawowej w Sierakowie, wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę placu zabaw przy szkole podstawowej w Sukowie, rozbudowę budynku Szkoły Podstawowej w Szczecnie o salę gimnastyczną wraz z  zapleczem sanitarno  – szatniowym, wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę placu zabaw przy Miejsko-Gminnym Żłobku w Daleszycach, wykonanie monitoringu przy boisku oraz świetlicy wiejskiej przy OSP w Cisowie, opracowanie projektu na budowę boiska wielofunkcyjnego w msc. Trzemosna, opracownie dokumentacji projektowej na budowę boiska do gry w piłkę nożną w msc. Komórki, wykonanie ogrodzenia placu zabaw przy Szkole Podstawowej w Mójczy, wykonanie dokumentacji projektowej oraz budowę ścieżki rowerowej Daleszyce – Borków - zadanie realizowane w ramach KOF (Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego), budowę wieży widokowej w Daleszycach przy ulicy Polnej - zadanie realizowane w ramach KOF, utwardzenie terenu przy Szkole Podstawowej w Sierakowie.

Około 300 tysięcy złotych zabezpieczone zostało na budowę oświetlenia ulicznego. Nowe oświetlenie wybudowane zostanie m.in. w Komórkach, Brzechowie, Cisowie oraz Szczecnie. Wykonana zostanie również dokumentacja projektowa na budowę oświetlenia w Komórkach, Słopcu, Daleszycach ul. Polna, Podmarzyszu, Niwach oraz Sukowie. Sukcesywnie wymieniane będą również lampy sodowe,  a w ich miejsce pojawiać się będą lampy i żarówki ledowe. Przy oczyszczalni ścieków w Daleszycach wybudowana zostanie instalacja fotowoltaiczna.

Prawie 1,6 mln zł to wydatki na pozostałe zadania inwestycyjne. W budżecie są również zabezpieczone środki na realizację programów zdrowotnych dotyczących m.in. szczepień przeciwko grypie, meningokokom oraz pneumokokom, a także na programy dla naszych mieszkańców realizowanych przez urząd gminy oraz przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej są to m.in.: asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością, program - opieka wytchnieniowa, posiłek w szkole i w domu oraz tworzenie lokalnych systemów wsparcia dla seniorów.

Wszystko zdaje się potwierdzać, że 2025 rok będzie dobrym rokiem dla gminy Daleszyce pod kątem inwestycji. Zważywszy na sukcesywny i dynamiczny rozwój gminy we wszystkich obszarach, można z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że strategia rozwoju, którą przyjęły obecne władze wiele lat temu, dziś przekłada się na konkretne rezultaty, przynoszące wymierne efekty. Jesteśmy przekonani, że jest to na pewno droga w dobrym kierunku!

Wraz z początkiem roku 2025 wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące segregacji odpadów, zgodnie z którymi należy osobno zbierać i przekazywać zużytą odzież i inne odpady tekstylne. Oznacza to, że każdy z nas będzie musiał oddzielić odpady tekstylne od pozostałych śmieci. Do pojemników na odpady zmieszane nie będzie już można wyrzucać starych ubrań, koców, obrusów i innych tekstyliów.

Gmina Daleszyce zapewnia bezpłatny odbiór tych odpadów w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), który zlokalizowany jest w Daleszycach, przy ul. Ługi 1 i czynny trzy dni w tygodniu (poniedziałek w godz. 12-18, środa w godz. 12-18, sobota w godz. 10-16).

Zużytą odzież można także wrzucać do specjalnych kontenerów rozmieszczonych, przez prywatne firmy,  na terenie gminy.

Zmiany w przepisach spowodowane są ogromnym wpływem przemysłu tekstylnego na środowisko. Według statystyk przeciętny Europejczyk kupuje rocznie około 26 kilogramów odzieży, z czego aż 87% trafia na wysypiska lub jest spalane. Tylko 22% tekstyliów zbieranych jest selektywnie, a zaledwie 1% jest poddawane recyklingowi.

Każdy z nas ma wpływ na to, co kupujemy w sklepach, a także na to, co robimy z tekstyliami po zakończeniu ich użytkowania. Najlepszym sposobem dbania o środowisko, ale także o własny budżet, jest ograniczenie powstawania takich odpadów, czyli kupowanie z umiarem, a w razie możliwości przekazanie do ponownego użycia lub do odzysku prowadzonego przez wyspecjalizowane firmy.

Ochotnicza Straż Pożarna z Sukowa wzbogaciła się o ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Było uroczyste poświęcenie nowoczesnego wozu i oficjalne przekazanie kluczyków do rąk druhów. Samochód strażacki wraz z wyposażeniem kosztował 1 mln 450 tysięcy złotych, z czego ponad 1,1 mln złotych pokryło unijne dofinansowanie. Pozostałą część kosztów pokryto z budżetu gminy Daleszyce.

Trzeba przyznać, że z wielką pompą, odbyło się wprowadzenie nowego samochodu strażackiego do remizy OSP w Sukowie. Na ulicy ustawił się szpaler druhów z racami świetlnymi, a pomiędzy nimi w pełnej okazałości przejechał nowoczesny ciężki wóz ratowniczo-gaśniczy. Uroczystego poświęcenia samochodu dokonał proboszcz parafii w Sukowie ksiądz Marek Szymkiewicz, a kluczyki do niego oficjalnie już przekazano druhom. To wydarzenie nie tylko podkreśliło znaczenie inwestycji, ale także doceniło trud i zaangażowanie strażaków, którzy są zawsze gotowi nieść pomoc.

Unijne wsparcie dla lokalnego bezpieczeństwa

Nowoczesny pojazd, który kosztował 1 mln 450 tysięcy złotych, został zakupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości ponad 1,1 mln złotych. Środki pozyskano z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Działania 2.5 „Gospodarowanie zasobami wody i przeciwdziałanie klęskom żywiołowym”. Priorytet 2. „Fundusze Europejskie dla środowiska”. Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Pozostałą kwotę wyłożyła gmina Daleszyce z własnego budżetu. To kolejna inwestycja, która wzmacnia bezpieczeństwo mieszkańców i podnosi standard wyposażenia jednostek OSP na terenie gminy Daleszyce.

Kolejny krok w kierunku zabezpieczenia mieszkańców

Podczas uroczystego wprowadzenia nowoczesnego wozu strażackiego burmistrz miasta i gminy Daleszyce, Dariusz Meresiński, zaznaczył, jak ważny jest ten zakup dla mieszkańców. – Bezpieczeństwo naszych mieszkańców to priorytet, a nowoczesny sprzęt strażacki jest kluczowym elementem w realizacji tego celu. Nowy samochód ratowniczo-gaśniczy to nie tylko ogromne wzmocnienie dla jednostki w Sukowie, ale także inwestycja w bezpieczeństwo całej gminy Daleszyce, powiatu kieleckiego, a nawet województwa. Dzięki wsparciu radnych Rady Miejskiej w Daleszycach i Urzędu Marszałkowskiego, za pośrednictwem którego pozyskaliśmy tak wysokie dofinansowanie, mogliśmy zrealizować ten projekt. Strażacy zawsze są na pierwszej linii, w sytuacjach kryzysowych i podczas codziennych zagrożeń. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby dysponowali sprzętem, który nie zawiedzie w trudnych momentach – podkreśla burmistrz Dariusz Meresiński.

Jak zaznacza, gmina co roku przeznacza znaczące środki na doposażenie jednostek OSP. – To nie tylko samochody i sprzęt, ale także modernizacja strażnic, bo chcemy, aby nasi druhowie mieli jak najlepsze warunki do pracy. Mam nadzieję, że nowy wóz będzie im służył przez wiele lat i pozwoli jeszcze skuteczniej realizować misję ochrony życia, zdrowia i mienia – mówi burmistrz Dariusz Meresiński.

Strażacy z Sukowa gotowi na każde wyzwanie 

Kierownik Wydziału Administracji i Rozwoju, Anna Kosmala, nie tylko nie kryła zadowolenia z pozyskanego nowoczesnego sprzętu, ale też wyraziła uznania dla druhów z Sukowa. – Strażacy to ludzie, na których zawsze można liczyć. Są gotowi nieść pomoc zarówno swoim sąsiadom, jak i mieszkańcom bardziej oddalonych miejscowości. Nowy samochód to dla nich nie tylko narzędzie pracy, ale także symbol wsparcia i uznania dla ich wysiłku. Mam nadzieję, że ten sprzęt będzie rzadko używany w akcjach, ale kiedy już będzie potrzebny, okaże się niezawodny. Kluczowym elementem jest jednak człowiek, bo nawet najlepszy sprzęt nie zadziała sam. A my w Sukowie mamy zarówno wspaniałych druhów, jak i sprzęt na najwyższym poziomie – mówi Anna Kosmala. Swoje uznanie przekazali także radni - Joanna Rybak i Mariusz Banasik oraz dyrektor SP w Sukowie Małgorzata Bielecka.

Podczas uroczystości druhowie z OSP w Sukowie podziękowali wszystkim osobom i instytucjom, które przyczyniły się do zakupu nowego pojazdu. Jak podkreślił prezes jednostki druh Marcin Łuszcz wspólnie z naczelnikiem, druhem Kamilem Smelcerzem, taki zakup to rzadkie wydarzenie, które znacząco wzmacnia możliwości operacyjne strażaków. Nowy wóz zastąpi dotychczasowy pojazd, który zostanie przekazany innej jednostce w gminie.

Nowoczesny sprzęt – większe możliwości

Nowy pojazd charakteryzuje się zwiększoną mobilnością, możliwością magazynowania większej ilości środków gaśniczych oraz uterenowionym napędem, co umożliwi skuteczniejsze działania w trudnych warunkach. Jednostka OSP Suków, która działa od 1918 roku, obecnie liczy 46 członków, w tym 28 druhów czynnych i 12 członków Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej. Druhowie rocznie wyjeżdżają do około 80 interwencji, głównie miejscowych zagrożeń i wypadków.

Zakup nowoczesnego samochodu ratowniczo-gaśniczego to kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa mieszkańców gminy Daleszyce. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu samorządu, radnych i strażaków możliwe było zrealizowanie tej ważnej inwestycji, która pozwoli druhom z Sukowa jeszcze skuteczniej nieść pomoc tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.

Agnieszka Olech